فرهنگ مبارزه با:معارضان با آرامش زندگى بشر، معارضان با عدالت، معارضان با سعادت بشر
سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۵۵ ق.ظ |
مجتبی دهقانی پوده |
۰ نظر
بإسم رب الجمیل

در سورهى مبارکهى «مدّثّر» که آن هم جزو اولین سورههائى است که بر پیغمبر نازل شده است، بر روى عنصر معارض با زندگى مردم تکیه میشود: «ذرنى و من خلقت وحیدا. و جعلت له مالا ممدودا. و بنین شهودا. و مهّدت له تمهیدا. ثمّ یطمع ان ازید. کلّا انّه کان لأیاتنا عنیدا. سأرهقه صعودا».(۴) در مقابل آن کسى که معارض با پیغمبر است، آن کسى که معارض با منافع جامعهى انسانهاست، آن کسى که معارض راه حق است، اشاره میشود به ایستادگى این حرکت عظیم و این معارضه. لذا در اسلام مبارزه هست، جهاد هست؛ منتها این جهاد، جنگ در مقابل معارضان با آرامش زندگى بشر، معارضان با عدالت، معارضان با سعادت بشر است. لذا قرآن کریم و سیرهى پیغمبر را که ملاحظه کنید، مىبینید از همان روزى که حکومت اسلامى تشکیل شد، کسانى بودند غیر مسلمان، در زیر سایهى پیغمبر، زندگى امن و امانى داشتند. یهودیانى که در مدینه بودند، پیغمبر با اینها قرارداد بست تا زندگى آرامى را در کنار پیغمبر بگذرانند؛ منتها توطئه کردند، معارضه کردند، خیانت کردند، از پشت خنجر فرو کردند؛ لذا پیغمبر در مقابل اینها ایستاد. اگر یهود مدینه معارضه نمیکردند، دشمنى نمیکردند، خیانت نمیکردند، شاید پیغمبر هرگز به آنها تعرضى هم نمیکرد. بنابراین دعوت اسلامى، دعوت معنوى است؛ دعوت با استدلال است؛ دعوت به معناى عرضهى زندگى روشن و سعادتآمیز براى بشر است.
معارضینى در مقابل پیدا میشوند؛ اسلام این معارضین را از سر راه برمیدارد. اسلام منفعل عمل نمیکند. اگر معارضى وجود داشته باشد که معارض سعادت انسان است، معارض دعوت حق است، اسلام با این معارض پنجه در مىافکند و در مقابل او ایستادگى میکند. این را مقایسه کنید با آنچه که قدرتهاى متجاوز عالم در طول تاریخ عمل کردهاند، امروز هم عمل میکنند؛ جنگ میکنند براى توسعهى قدرت، جنگ میکنند براى توسعهى بىعدالتى.
امروز شما در دنیا نگاه کنید؛ قدرتهاى مسلط و مستکبر عالم تسلیحات درست میکنند، براى تهدید بشریت، نه براى گسترش عدالت؛ براى گسترش بىعدالتى، نه براى دادن امنیت به بشر؛ بلکه براى سلب امنیت از کسانى که تسلیم آنها نباشند. امروز مسئله در دنیا این است.
اینکه ما جاهلیت مستقرِ امروز دنیا را جاهلیت مدرن مینامیم، به خاطر همین است. دوران جاهلیت پایان نیافته است. جاهلیت یعنى مقابلهى با حق، مقابلهى با توحید، مقابلهى با حقوق انسان، مقابلهى با راهى که خدا براى انسانها در جهت سعادت گشوده است. این جاهلیت، امروز هم هست؛ با شکل مدرن، با استفادهى از دانش، با استفادهى از فناورىهاى پیشرفته، با استفادهى از سلاح هستهاى، با استفادهى از انواع تسلیحات براى پر کردن کیسهى صاحبان صنعتهاى مخرب و منهدم کنندهى زندگى بشر.
داستان تسلیحات و هزینههاى نظامى، امروز در دنیا یکى از داستانهاى غمانگیز بشریت است. امروز در دنیا کارخانههاى اسلحهسازى انواع سلاحها را میسازند، براى اینکه این سلاحها فروش برود. در دنیا جنگ ایجاد میکنند، انسانها را به جان هم مىاندازند، دولتها را در مقابل هم قرار میدهند، ایجاد تهدید میکنند تا بتوانند فکر خائنانه و طمع خباثتآلود خودشان را تأمین و اشباع و ارضاء کنند.
لذا تا وقتى که ابرقدرتها سلسلهجنبان مسائل جهانى هستند، جنگ در دنیا تمام نمیشود. جنگ براى آنها داراى منافع مادى است. این جنگ، جنگ در راه عدالت نیست. دروغ میگویند آمریکائىها و دیگران که میگویند ما جنگ میکنیم براى اینکه امنیت بدهیم؛ نه، درست عکس این است. هر جا حضور نظامى و حرکت نظامى دارند، موجب ناامنى و موجب بىعدالتى و موجب سخت کردن زندگى براى انسانها هستند.
http://www.leader.ir/fa/speech/6991

در سورهى مبارکهى «مدّثّر» که آن هم جزو اولین سورههائى است که بر پیغمبر نازل شده است، بر روى عنصر معارض با زندگى مردم تکیه میشود: «ذرنى و من خلقت وحیدا. و جعلت له مالا ممدودا. و بنین شهودا. و مهّدت له تمهیدا. ثمّ یطمع ان ازید. کلّا انّه کان لأیاتنا عنیدا. سأرهقه صعودا».(۴) در مقابل آن کسى که معارض با پیغمبر است، آن کسى که معارض با منافع جامعهى انسانهاست، آن کسى که معارض راه حق است، اشاره میشود به ایستادگى این حرکت عظیم و این معارضه. لذا در اسلام مبارزه هست، جهاد هست؛ منتها این جهاد، جنگ در مقابل معارضان با آرامش زندگى بشر، معارضان با عدالت، معارضان با سعادت بشر است. لذا قرآن کریم و سیرهى پیغمبر را که ملاحظه کنید، مىبینید از همان روزى که حکومت اسلامى تشکیل شد، کسانى بودند غیر مسلمان، در زیر سایهى پیغمبر، زندگى امن و امانى داشتند. یهودیانى که در مدینه بودند، پیغمبر با اینها قرارداد بست تا زندگى آرامى را در کنار پیغمبر بگذرانند؛ منتها توطئه کردند، معارضه کردند، خیانت کردند، از پشت خنجر فرو کردند؛ لذا پیغمبر در مقابل اینها ایستاد. اگر یهود مدینه معارضه نمیکردند، دشمنى نمیکردند، خیانت نمیکردند، شاید پیغمبر هرگز به آنها تعرضى هم نمیکرد. بنابراین دعوت اسلامى، دعوت معنوى است؛ دعوت با استدلال است؛ دعوت به معناى عرضهى زندگى روشن و سعادتآمیز براى بشر است.
معارضینى در مقابل پیدا میشوند؛ اسلام این معارضین را از سر راه برمیدارد. اسلام منفعل عمل نمیکند. اگر معارضى وجود داشته باشد که معارض سعادت انسان است، معارض دعوت حق است، اسلام با این معارض پنجه در مىافکند و در مقابل او ایستادگى میکند. این را مقایسه کنید با آنچه که قدرتهاى متجاوز عالم در طول تاریخ عمل کردهاند، امروز هم عمل میکنند؛ جنگ میکنند براى توسعهى قدرت، جنگ میکنند براى توسعهى بىعدالتى.
امروز شما در دنیا نگاه کنید؛ قدرتهاى مسلط و مستکبر عالم تسلیحات درست میکنند، براى تهدید بشریت، نه براى گسترش عدالت؛ براى گسترش بىعدالتى، نه براى دادن امنیت به بشر؛ بلکه براى سلب امنیت از کسانى که تسلیم آنها نباشند. امروز مسئله در دنیا این است.
اینکه ما جاهلیت مستقرِ امروز دنیا را جاهلیت مدرن مینامیم، به خاطر همین است. دوران جاهلیت پایان نیافته است. جاهلیت یعنى مقابلهى با حق، مقابلهى با توحید، مقابلهى با حقوق انسان، مقابلهى با راهى که خدا براى انسانها در جهت سعادت گشوده است. این جاهلیت، امروز هم هست؛ با شکل مدرن، با استفادهى از دانش، با استفادهى از فناورىهاى پیشرفته، با استفادهى از سلاح هستهاى، با استفادهى از انواع تسلیحات براى پر کردن کیسهى صاحبان صنعتهاى مخرب و منهدم کنندهى زندگى بشر.
داستان تسلیحات و هزینههاى نظامى، امروز در دنیا یکى از داستانهاى غمانگیز بشریت است. امروز در دنیا کارخانههاى اسلحهسازى انواع سلاحها را میسازند، براى اینکه این سلاحها فروش برود. در دنیا جنگ ایجاد میکنند، انسانها را به جان هم مىاندازند، دولتها را در مقابل هم قرار میدهند، ایجاد تهدید میکنند تا بتوانند فکر خائنانه و طمع خباثتآلود خودشان را تأمین و اشباع و ارضاء کنند.
لذا تا وقتى که ابرقدرتها سلسلهجنبان مسائل جهانى هستند، جنگ در دنیا تمام نمیشود. جنگ براى آنها داراى منافع مادى است. این جنگ، جنگ در راه عدالت نیست. دروغ میگویند آمریکائىها و دیگران که میگویند ما جنگ میکنیم براى اینکه امنیت بدهیم؛ نه، درست عکس این است. هر جا حضور نظامى و حرکت نظامى دارند، موجب ناامنى و موجب بىعدالتى و موجب سخت کردن زندگى براى انسانها هستند.
http://www.leader.ir/fa/speech/6991
- ۹۶/۰۴/۱۳